2016-New-Yarn-Dyeing-Ridstop-Cotton-Fabric-Cloth-for-Patchwork-Quilt-Thick-Cotton-Pattern-Fabrics-Sewing.jpg_640x640Amikor a japán foltvarrásról beszélünk, eszünkbe juthatnak a hagyományos tradicionlális japán quiltek, melyek aprólékos kézimunkával készültek. Jellemző rájuk a részletgazdagság, a professzionális applikálás -amely sokszor meghökkentően miniatűr-, a tradicionális japán színvilág ( japán taupe), és a sajátos sashikó tűzés mellet a japán motívumok. 2015 ben Pécsett az Országos Foltvarró kiállításon volt szerencsém élőben is megcsodálni egy egész kollekciónyi japán munkát. Elbűvölt, hogy a 2 x 2 méteres darabok milyen aprólékosan kidolgozottak, milyen sok időbe telhetett egy-egy ilyen méretű kézimunka elkészítése. A kiállításról készült képeket itt tekintheted meg: Japán foltcsodák Pécsett
De nézzük csak meg mitől japán, a japán quilt.

artists brushes and oil paints on wooden palette. macro artist's palette, texture mixed oil paints in different colors and saturation. palette with paintbrush and palette-knife

Az egyik meghatározó jellemzője a felhasznált anyagokban van. Részben az anyagok minősége is egészen más, mint az ismert és kedvelt designer foltvarró anyagok, részben pedig az anyagok színvilága az ami, nagyon meghatározó. A tradicionális japán anyagok finom szövésű, festett fonalból készült pamutanyagok. A színviláguk jellegzetesen barnás, szürkés tónusú. A szürke és a barna ezerféle árnyalatával találkozhatunk. Nem használnak élénk színeket, így a „színes” anyagokra is jellemző a szürkés tónus. Mintha fognánk a színes festéket és kevernénk hozzá egy kis feketét, vagy fehéret, illetve mindkettőt különböző adagokban. 🙂

A d3071dfcbcd0cc5945dd5d5a272e8942szürkésbarna árnyalatú színekkel sok helyen találkozhatunk Japánban. A japán házak belső terei, nem csak berendezésükben egyszerűek, de a színvilágukban is a természetes tónusokat találjuk meg. Ugyanez jellemző a japán kerámiákra, vagy gondoljuk akár japán zen kőkertekre.
httpwww.amenagementdesign.comwp-contentuploads201406style-tradionnel-japonais

Az öltözködésben az Edó-korban (1600-1867) megjelent törvények hoztak változást. A törvények megtiltották a köznépnek, hogy élénk színű ruhákat hordjanak. Ennek hatására a ruházatban is a szürkés árnyalatok, a visszafogottabb, pasztell színek kezdtek elterjedté válni. Ezt a stílust azóta is a jó ízlés alapjának tekintik. A színvilágban visszatükröződik a csend és a nyugalom érzése és a természet. A régi hétköznapi kimonókra is ez a színvilág a jellemző:14877110669_954ffd4e1d_b

A japán anyagok emellett sohasem egyszínűek. Vagy a szövése miatt van mintázatuk, vagy nyomott-mintásak. Használnak kockás és csíkos anyagokat is, ezeket kombinálják a különböző blokkokban. Magyarországon nehéz hozzájutni valódi japán anyagokhoz, inkább a külföldi online piactereken érdemes keresgetni, mint az Etsy, vagy az Aliexpress. Sajnos, ezeknek az anyagoknak az árai nem a mi pénztárcánkhoz van igazítva, így ha valaki ilyet szeretne rendelni számoljon vele, hogy nem lesz olcsó beruházás! Viszont, aki szeret apróságokat kézzel készíteni, és tetszik neki a japán stílus annak javaslom, hogy szerezzen be magának néhány klasszikus darabot, mert nagyon fel tudja dobni a kézzel készült munkákat.

Néhány példa a külföldről rendelhető anyagok kínálatából

Japán anyagok2

Japán anyagok3

T2S.XsXx4XXXXXXXXX_!!20371978

Ha mégsem engedhetjük magunknak ezeket az anyagokat, akkor javaslom, hogy keressünk olyat, ami színvilágban illik a japán stílushoz. Ez a vállalkozás már itthon sem ilyen lehetetlen, csak járjunk nyitott szemmel! Susan Briscoe szerint a japán stílusú quiltekhez minimum hat, de inkább még több különböző textilt érdemes összeválogatni.5348772442_cf37cd054d_b

A japán0140373379e2ed15a91fbd7475e7a97d quiltek sokszor egyhangúnak tűnnek, mert valamennyi anyag szürkés árnyalatú. Viszont a szürkés árnyalatban is meg lehet találni a hideg tónusokat (a zöldes, kékes színeket) és a meleg tónusokat (barnák, sárgák, pirosak). Érdemes őket keverni, hogy ne legyen nagyon monokróm a munka. Ezeknél a munkáknális igaz az, hogy a kontrasztos színek kiemelik a mintát.

Az alábbi kép kép bal oldalán két japán szövött anyag található. Látható a különbség a mellette lévő nyomott mintás „designer” anyagokkal szemben. Nem szeretnék szakmai berkekben vitát generálni arról, hogy az alábbi anyagok mennyire japán, vagy nem japán stílusúak. 🙂 Úgy gondolom, valamennyire jellemző a visszafogott színvilág, a barnás, vagy szürke árnyalat. Ráadásul ezeket az anyagokat itthon vásároltam. A japán stílusú darabokhoz fogom őket felhasználni. Ki tart velem?

IMG_0002_resize

Frissítés!

Az alábbi darabok készültek el japán stílusban:

Rátétmintás szemüvegtok. A teljes leírást megtalálod és szabásmintát az alábbi blogbejegyzésben: Patchwork szemüvegtok rátétmintával

Táska japán mintákkal. Egy igen csak méretes női pakolós táska. Amellett, hogy rengeteg minden belefér kényelmesen, foltos találkozó nem marad úgy el, hogy valaki ne szeretné lefényképezni! 🙂

A részletes varrási útmutatót, szabásmintát és videó-segítséget a Foltvarrás Szilvivel 2017. februári anyagában találsz hozzá.

Oldaltáska boro technikával. Ezt a táskát kezdőknek, az újrahasznosítás elkötelezettjeinek és a kézi varrás kedvelőinek ajánlom. Amolyan „felkapkodós ” oldaltáska. Egyszerű, de jól használható. A részletes varrási útmutatót, szabásmintát és videó-segítséget a Foltvarrás Szilvivel 2017. februári anyagában találsz hozzá vagy a webáruház szabásmintái között: Oldaltáska Boro technikával

A hozzá tartozó telefontartó elkészítését az alábbi blogbejegyzésben találod meg: Boro telefontok.

 

Képek forrása: Pinterest

Felhasznált irodalom: Susan Briscore Japán topue: patchwork blokkok Cser Kiadó Budapest, 2016.