Amikor a japán foltvarrásról beszélünk, eszünkbe juthatnak a hagyományos tradicionlális japán quiltek, melyek aprólékos kézimunkával készültek. Jellemző rájuk a részletgazdagság, a professzionális applikálás -amely sokszor meghökkentően miniatűr-, a tradicionális japán színvilág ( japán taupe), és a sajátos sashikó tűzés mellet a japán motívumok. 2015 ben Pécsett az Országos Foltvarró kiállításon volt szerencsém élőben is megcsodálni egy egész kollekciónyi japán munkát. Elbűvölt, hogy a 2 x 2 méteres darabok milyen aprólékosan kidolgozottak, milyen sok időbe telhetett egy-egy ilyen méretű kézimunka elkészítése. A kiállításról készült képeket itt tekintheted meg: Japán foltcsodák Pécsett
De nézzük csak meg mitől japán, a japán quilt.
Az egyik meghatározó jellemzője a felhasznált anyagokban van. Részben az anyagok minősége is egészen más, mint az ismert és kedvelt designer foltvarró anyagok, részben pedig az anyagok színvilága az ami, nagyon meghatározó. A tradicionális japán anyagok finom szövésű, festett fonalból készült pamutanyagok. A színviláguk jellegzetesen barnás, szürkés tónusú. A szürke és a barna ezerféle árnyalatával találkozhatunk. Nem használnak élénk színeket, így a „színes” anyagokra is jellemző a szürkés tónus. Mintha fognánk a színes festéket és kevernénk hozzá egy kis feketét, vagy fehéret, illetve mindkettőt különböző adagokban. 🙂
A szürkésbarna árnyalatú színekkel sok helyen találkozhatunk Japánban. A japán házak belső terei, nem csak berendezésükben egyszerűek, de a színvilágukban is a természetes tónusokat találjuk meg. Ugyanez jellemző a japán kerámiákra, vagy gondoljuk akár japán zen kőkertekre.
Az öltözködésben az Edó-korban (1600-1867) megjelent törvények hoztak változást. A törvények megtiltották a köznépnek, hogy élénk színű ruhákat hordjanak. Ennek hatására a ruházatban is a szürkés árnyalatok, a visszafogottabb, pasztell színek kezdtek elterjedté válni. Ezt a stílust azóta is a jó ízlés alapjának tekintik. A színvilágban visszatükröződik a csend és a nyugalom érzése és a természet. A régi hétköznapi kimonókra is ez a színvilág a jellemző:
A japán anyagok emellett sohasem egyszínűek. Vagy a szövése miatt van mintázatuk, vagy nyomott-mintásak. Használnak kockás és csíkos anyagokat is, ezeket kombinálják a különböző blokkokban. Magyarországon nehéz hozzájutni valódi japán anyagokhoz, inkább a külföldi online piactereken érdemes keresgetni, mint az Etsy, vagy az Aliexpress. Sajnos, ezeknek az anyagoknak az árai nem a mi pénztárcánkhoz van igazítva, így ha valaki ilyet szeretne rendelni számoljon vele, hogy nem lesz olcsó beruházás! Viszont, aki szeret apróságokat kézzel készíteni, és tetszik neki a japán stílus annak javaslom, hogy szerezzen be magának néhány klasszikus darabot, mert nagyon fel tudja dobni a kézzel készült munkákat.
Néhány példa a külföldről rendelhető anyagok kínálatából
Ha mégsem engedhetjük magunknak ezeket az anyagokat, akkor javaslom, hogy keressünk olyat, ami színvilágban illik a japán stílushoz. Ez a vállalkozás már itthon sem ilyen lehetetlen, csak járjunk nyitott szemmel! Susan Briscoe szerint a japán stílusú quiltekhez minimum hat, de inkább még több különböző textilt érdemes összeválogatni.
A japán quiltek sokszor egyhangúnak tűnnek, mert valamennyi anyag szürkés árnyalatú. Viszont a szürkés árnyalatban is meg lehet találni a hideg tónusokat (a zöldes, kékes színeket) és a meleg tónusokat (barnák, sárgák, pirosak). Érdemes őket keverni, hogy ne legyen nagyon monokróm a munka. Ezeknél a munkáknális igaz az, hogy a kontrasztos színek kiemelik a mintát.
Az alábbi kép kép bal oldalán két japán szövött anyag található. Látható a különbség a mellette lévő nyomott mintás „designer” anyagokkal szemben. Nem szeretnék szakmai berkekben vitát generálni arról, hogy az alábbi anyagok mennyire japán, vagy nem japán stílusúak. 🙂 Úgy gondolom, valamennyire jellemző a visszafogott színvilág, a barnás, vagy szürke árnyalat. Ráadásul ezeket az anyagokat itthon vásároltam. A japán stílusú darabokhoz fogom őket felhasználni. Ki tart velem?
Frissítés!
Az alábbi darabok készültek el japán stílusban:
Rátétmintás szemüvegtok. A teljes leírást megtalálod és szabásmintát az alábbi blogbejegyzésben: Patchwork szemüvegtok rátétmintával
Táska japán mintákkal. Egy igen csak méretes női pakolós táska. Amellett, hogy rengeteg minden belefér kényelmesen, foltos találkozó nem marad úgy el, hogy valaki ne szeretné lefényképezni! 🙂
A részletes varrási útmutatót, szabásmintát és videó-segítséget a Foltvarrás Szilvivel 2017. februári anyagában találsz hozzá.
Oldaltáska boro technikával. Ezt a táskát kezdőknek, az újrahasznosítás elkötelezettjeinek és a kézi varrás kedvelőinek ajánlom. Amolyan „felkapkodós ” oldaltáska. Egyszerű, de jól használható. A részletes varrási útmutatót, szabásmintát és videó-segítséget a Foltvarrás Szilvivel 2017. februári anyagában találsz hozzá vagy a webáruház szabásmintái között: Oldaltáska Boro technikával
A hozzá tartozó telefontartó elkészítését az alábbi blogbejegyzésben találod meg: Boro telefontok.
Képek forrása: Pinterest
Felhasznált irodalom: Susan Briscore Japán topue: patchwork blokkok Cser Kiadó Budapest, 2016.